Versetul zilei

Thursday, May 22, 2014

Comportamentul faţă de persoanele din viaţa noastră

 Sursă imagine:oanaspuzzle.blogspot.com

Nu ştiu cum sunteţi voi, dar eu când am un obiect sau orice nou sunt mai grijulie, nu îmi permit să umblu în orice fel cu acel obiect, de parcă îmi este teamă să nu fac ceva rău care să îl strice. Şi încerc să fiu finuţă, să am mai multă grijă de el, să nu îl iau de aici şi să îl trântesc pe nu ştiu unde. În timp, comportamentul meu faţă de acel obiect se schimbă. Pe măsură ce devin mai familiară cu obiectul respectiv grija şi teama de la început încep să scadă, şi atunci scade şi protecţia mea faţă de el. Nu e ca şi cum nu mai preţuiesc acel obiect sau ca şi cum valoarea lui pentru mine s-a schimbat, ci intervine familiaritatea, şi acum că ştiu că e al meu, îmi permit să îl las pe nu ştiu unde, să îl trântesc la nervi, să ...etc. 

La fel este şi cu persoanele din viaţa noastră, când suntem la începutul unei relaţii cu cineva, fie ea de prietenie, fie de iubire, fie de colegialitate, în cele mai multe cazuri, suntem drăguţi, încercăm să ne arătăm partea bună pe care o avem, suntem amabili, respectuoşi, nu ne permitem să îi vorbim urât sau să ţipăm la acea persoană. După ce trece timpul şi relaţia noastră ajunge la un nivel în care este permisă mai multă apropiere, începem să ne dăm la o parte acele părţi frumoase şi să fim aşa cum avem chef. Dacă suntem nervoşi îi vorbim poate urât acelei persoane şi ţipăm la ea, deşi de multe ori nici nu e vina ei. Dacă avem ceva de reproşat i-o zicem imediat. Ca să nu mai zic de faptul că ne permitem să o alungăm atunci când ni se pare că a greşit prea mult sau că ne-am săturat de ea. 

Vă întreb, ce se schimbă? 

Oare persoana despre care vorbim nu este aceeaşi persoană de la început? 
Nu mai are aceeaşi valoare? 
Eu cred că dimpotrivă, pe măsură ce ne apropiem de cineva, valoarea sa pentru noi creşte.
 Şi atunci?

Cred că de vină suntem noi, ajungem să ne familiarizăm prea mult cu o persoană şi acest lucru ne dă impresia că ne putem comporta cum vrem cu ea. E drept că nici persoana respectivă nu va mai fi la fel ca înainte, dar acest lucru se întâmplă din cauză că în timp ne producem răni unii altora, aşa încât nu mai poţi avea mereu aceeaşi răbdare pe care ai avut-o la început, nu mai poţi fi chiar aşa de amabil poate. Să nu uităm totuşi, că persoana cu care avem o relaţie, indiferent de care natură este, trebuie să fie tratată cu respect, iubire, îngrijire indiferent de cât de familiari suntem cu ea. Ea este aceeaşi persoană faţă de care la început ne comportam exemplar, iar valoarea ei nu se schimbă!

6 comments:

  1. Foarte adevărat ce ai scris tu aici. Și eu îmi dau seama uneori că mă comport execrabil cu unele persoane fără să îmi dau seama, numai pentru că le cunosc de mai multă vreme. Și mi se întâmplă și mie. Atunci îmi apare perioada aceea când sunt dezamăgită de mine și confuză din cale afară în legătură cu ce ar trebui să fac ca să-mi îndrept greșeala. Scuzele de cele mai multe ori sunt prea puțin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uneori o greseala poate fi indreptata prin comportament...

      Delete
  2. Draga Lavinia,

    Demulte ori imi pun si eu aceleasi intrebari si credca nu pot sa vin cu un raspuns "corect".
    Oamenii sunt schimbatori, imi place cum ai inceput acest subiect... exact e si cu oamenii!
    Un om intelept poate intelege ca nio gresim, ca valorile cultivate sunt temporare, insa se pot recultiva iar si iar...
    Noi gresim, o luam de la inceput si mergem cu incredere mai departe...

    Iti doresc o seara frumoasa si un weekend superb!
    te pup cu drag
    Liuba G
    xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asa suntem noi, suspusi greselilor, dar important este sa putem invata din ele si sa nu ne lasam batuti.

      Delete
  3. cand doua persoane ajung sa se raneasca reciproc sau comportamentul se schimba la 180 de grade e clar ca schimbarea se datoreaza sentimentelor incerte sau chiar a lipsei lor. nu se poate intr-o zi sa iubesti, sa pretuiesti, sa respecti, sa admire, iar a doua zi sa te afli la polul opus. oamenii se schimba, insa acolo unde exista sau au existat sentimente reale, acest lucru se reflecta in comportament. oamenii se schimba, oamenii gresesc, dar rabdarea, toleranta, acceptarea, intelegerea, comunicarea, toate fac un turn in care o relatie adevarata este la adapost.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu ma refeream la faptul ca pe masura ce ne apropiem de o persoana mai mult..devenim mai neglijenti la cuvintele pe care le folosi si la felul in care ne comportam chiar si cand iubim acea persoana.

      Delete